De diëtist test GOK

maandag 19 juni 2017

Donderdag: 15 juni

Weer een werkdag. Deze keer nog een keer het Noors platbrood uitgeprobeerd als ontbijt. Dit keer met boter en kaas en wat alfalfa. Dat beviel beter dan het beleg van dinsdag. Maar ook de laatste happen stonden me deze keer erg tegen. Wel kon ik prima spreekuur doen tot 12.30 uur.

Als lunch wilde ik eens wat anders dan dinsdag en woensdag, dus heb ik mezelf verwend met een goede buffelmozzerella, daarbij 5 kerstomaten (want buiten je koolhydraten kan je 50 gram tomaat eten en de kerstomaatjes zijn ongeveer 10 gram per stuk), komkommer, wat olijven en wat balsamico azijn en verse basilicum als smaakmaker. Dit was erg lekker. Met een volle middag spreekuur merkte ik toen ik om 17.15 uur thuis was dat ik nog wel wat wilde eten. Ik moest namelijk onze 3 spruiten nog ophalen van 2 verschillende locaties en koken, want mijn man was niet thuis die avond. En met nog een druk programma zou ik het niet redden tot we konden eten om 18.45 uur. Ik heb 3 stukjes kaas genomen.

Omdat ik alleen was met de kids, donderdag ook zwemdag is en onze oudste pas 18 uur terug op de BSO had ik gepland om tosti's te eten. Dat kan prima in het koolhydratenuurtje en ik vind ze zelf met mayonaise nog lekkerder dan met ketchup. Ik heb 2 bruine boterhammen gegeten en ze smaakten heerlijk! Wel nog een salade erbij gedaan en een appel.

Of ik nu toch wat te weinig gegeten had of dat het een drukke dag was geweest of dat ik gewoon zin had in iets lekkers weet ik niet, maar om 20.30 uur bleek mijn kop thee niet genoeg. Ik heb toen een paar blokjes kaas voor mezelf gemaakt met grove mosterd erbij. Kon ik toch een beetje snaaien en dat gaf voldoening. (Deze dag 60 gram koolhydraten)

Vrijdag: 16 juni

Toch maar weer de kwark met noten geprobeerd. Met 3 kleine kids en een drukke praktijk heb ik niet altijd nog de energie om na te denken over wat te eten in de ochtend en ook boodschappen doen is later in de week wat lastiger, omdat ik dan juist werk. Al heb ik de supermarkt om de hoek van de praktijk, maar nadat het spreekuur is afgelopen, moet ik vaak snel op de fiets om de 'avondspits' (kinderen halen, koken, kinderen naar bed brengen) in te gaan. En ik wil dat de kinderen genoeg kunnen slapen en dat betekent ook redelijk op tijd kunnen eten (liefst voor 18.30) Deze keer leek de kwark iets langer te vullen, maar om 12 uur wilde ik echt wel lunchen.

Ook de lunch was weinig creatief en de restjes van de rest van de week. Komkommer en ijsbergsla met 2 GG Scandinavian crackers met salade en wat olijven en alfalfa. Ook deze keer heb ik nog wat tussendoor gegeten in de loop van de middag. Een stukje brie.

Als warme maaltijd een nieuw recept uitgeprobeerd met pasta en geroosterde paprika amandelsaus en feta daarnaast nog wat extra salade. Na nog een appel.

Toen de kinderen op bed lagen heb ik nog 20 minuten hardgelopen. Dat ging prima. (vandaag 86 koolhydraten, ondanks dat ik echt weinig pasta had genomen, in ieder geval veel minder dan normaal)

Zaterdag: 17 juni

Oh, wat was dit een moeilijke dag. Ik dacht dat de trek wel weg was, dat was in ieder geval veel minder de laatste dagen, maar deze dag kwam het volop terug. Mede door alle verleidingen die ik heb weerstaan.
Ik wilde graag een aantal nieuwe shirtjes kopen en ik had gepland om alleen te gaan, maar onze middelste dochter wilde graag mee. Gezellig en zij kan prima vertellen wat leuk staat of niet. Anders dan mijn oudste dochter die daar veel minder mee bezig is. Dus wij gezellig naar het winkelcentrum, waar ik ook nog wat dingen voor Vaderdag nodig had.

Het was heerlijk weer en alleen met mama op stap vraagt natuurlijk om een ijsje. Maar voor mij niet, maar wel een kop thee. Daarna naar de bakker voor wat lekkers en oh, wat zien die taartjes er dan heerlijk uit. Ik eet bijna nooit taart, maar ineens leek het zo lekker en het beste toetje voor die avond waarop ook mijn vader een nachtje kwam logeren. Maar heb geen taartje gekocht, al kan het natuurlijk wel in je koolhydratenuur als je dat zou willen. Maar ik had liever wat koolhydraten bij de geplande gourmet. Ik heb ontbeten met de kwark die op moest en wat noten en een stukje Halloumi kaas vanonder de grill.

's Middags weer een salade met mozzarella. Daar kan ik wel aan wennen.

Omdat opa er was werd het een feestelijk diner. Geen barbecue dit keer ondanks het mooie weer, maar gourmetten buiten. Ook perfect in het GOK. Door het koolhydratenuur, wel wat aardappeltjes van de gourmet gegeten en een klein stukje brood. Daarna nog een peer en die avond zat ik goed vol, maar voelde me minder opgeblazen dan anders na de gourmet, waarin ik dan meer brood eet. Met nog een kop thee de dag goed afgesloten, maar eigenlijk voelde ik me pas na het gourmetten ook echt voldaan. Wat is het soms lastig als je zo na moet denken over je eten en verleidingen moet weerstaan. Ik kan dat normaal redelijk goed, maar gun mezelf regelmatig ook wat, zo houd ik de balans. Maar nu zit ik nog in de strenge fase en die is dus soms behoorlijk lastig! ( vandaag 52 gram koolhydraten)

Zondag: 18 juni

Normaal maakt mijn man het ontbijt in het weekend, maar nu was ik aan de beurt. Extra leuk dat ook mijn vader er was, want die zie ik niet zo vaak op Vaderdag. Dit omdat hij 170 km verderop woont.

Voor iedereen croissantjes gebakken en voor mezelf weer kaas met tomaat, ei en mayonaise en wat peper gemaakt. Voelde prima, normaal doe ik ook al vaak niet mee met de croissantjes in het weekend. Ik voel me gewoon beter na een paar crackers of boterhammen. Vanochtend wilde ik ook nog hardlopen, want in de avond zou het vast nog warmer zijn. In deze warmte werkt mijn astma me dan soms tegen. Er stonden 41 minuten op het programma met intervaltraining, dat ligt mij sowieso niet zo, door de versnellingen houd ik mijn ademhaling moeilijker onder controle. Het was een zware loop, maar ik heb het gered en dat voelde dan voor de rest van de dag wel weer goed.

Als lunch nog een keer het Noors platbrood met zeezoutboter en ossenworst gegeten met sla en komkommer. Als lunch beviel het brood een stuk beter!

Mijn man is dol op kaasfondue en 1 van de kado's voor die dag was dan ook kaasfondue als avondmaaltijd. Lekker met een paar stukjes brood, zilveruitjes, augurkjes en ananas (lekker met de kaasfondue, doen ze in Zwitserland ook en als mijn fruit). Ik heb genoten, 25 graden, buiten in de tuin kaasfondue...

Deze dag goed doorgekomen, zonder tussendoortjes, weinig trek en met een flink stuk hardlopen. (Vandaag 78 gram koolhydraten)



Meer berichten