Kieskeurige eter? Gratis e-book!

Met tips om van jouw kind (2 tot en met 10 jaar) een goede eter te maken.


Download
e-book »

70+ in coronatijd, hoe blijf je gezond?

dinsdag 10 november 2020

Veel ouderen in Nederland zijn eenzaam. Met name kwetsbare ouderen worden hard getroffen door de maatregelen van de afgelopen maanden. Isolatie en ondervoeding liggen op de loer. Dit maakt het extra belangrijk om als 70-plusser goed voor jezelf te zorgen. En ook voor familie extra belangrijk om dit in de gaten te houden.

Weerstand verhogen

Ondervoeding voorkomen en je weerstand op peil houden doe je door gezond en voldoende te eten. In dit artikel geven wij een aantal tips.

Naarmate je ouder wordt ga je minder eten. Omdat er minder gegeten wordt is het belangrijk dat de maaltijden vol zitten met voldoende voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft. Belangrijke voedingsstoffen zijn bijvoorbeeld eiwit, calcium, vitamines, voedingsvezel en vocht.

  • Eiwitten zijn nodig om de afbraak van spierweefsel te vertragen. Eiwit zit vooral in vlees, vis, eieren, peulvruchten, kant-en-klare vleesvervangers, melkproducten en kaas. En in kleinere hoeveelheden in brood en graanproducten. 
  • Calcium is de belangrijkste bouwstof voor botten. Het is te vinden in melkproducten en kaas en wordt aan verschillende sojadranken toegevoegd. oor ouderen van 70 jaar en ouder geldt het advies om extra vitamine D te nemen in de vorm van een supplement, namelijk 20 microgram per dag. Eet daarnaast voldoende vlees, vette vis, eieren en margarine. Vitamine D zorgt voor een betere opname van calcium.
  • Voor een goede stoelgang is het belangrijk om veel vezels te eten: eet dus volop groente, fruit en volkorenproducten, zoals volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Het is belangrijk daarbij voldoende water te drinken. Water drinken helpt ook voor een goede nierfunctie.

Hulp vragen
Lukt het niet om zelf boodschappen te doen? Vraag of je buren of familieleden boodschappen voor je kunnen doen. Of laat de boodschappen bezorgen.

Als het koken niet zo goed meer gaat kan je er voor kiezen om kant-en-klaarmaaltijden te laten bezorgen. De meeste bedrijven leveren koelverse of vriesverse maaltijden, maar sommige ook warme maaltijden.

Blijf actief
Naast voeding is ook voldoende beweging ontzettend belangrijk voor de gezondheid. Denk aan wandelen en fietsen op een rustig tempo, maar ook huishoudelijk werk, klussen in de tuin en beweegoefeningen (zoals het tv-programma ‘Nederland in Beweging’ op omroep MAX). Lichamelijke beweging is goed voor het hart, de bloedvaten en de longen. Ook hebben de hersenen baat bij regelmatige beweging. Bewegen is goed voor het geheugen, het concentratievermogen en de verwerkingssnelheid van informatie.

Gewichtsverlies
Merk je dat je onbedoeld gewicht verliest? Als je gewicht verliest krijg je te weinig energie en voedingstoffen binnen. Het lichaam gebruikt dan reservevoorraden in vet- en spierweefsel. Vooral de afbraak van spieren is nadelig en kan tot gevolg hebben dat je meer belemmeringen ervaart bij dagelijkse activiteiten. Zo neemt bijvoorbeeld de kans om te vallen toe word je sneller moe, heb je minder zin om te eten en kan je sneller en ernstiger ziek worden. Hou je gewicht in de gaten en neem contact op met je huisarts als je zonder dat het de bedoeling was de laatste maand meer dan 3 kilo bent afgevallen, of meer dan 6 kilo in het afgelopen half jaar.

Hulp van een diëtist
Een diëtist kan je helpen om een volwaardig voedingspatroon te vinden, ook bij minder eetlust of indien je onbedoeld afgevallen bent. Neem gerust contact op om een afspraak in te plannen met één van onze diëtisten. We bieden ook een consult aan per telefoon of beeldbellen als je nu liever niet naar de locatie komt. En ook komen we naar je toe als je niet meer mobiel genoeg bent om naar ons te komen.



Meer berichten