Kieskeurige eter? Gratis e-book!

Met tips om van jouw kind (2 tot en met 10 jaar) een goede eter te maken.


Download
e-book »

Column: Gezond eten tijdens coronacrisis

woendag 25 maart 2020

Liesbeth schreef haar 2e column voor Voeding Nu over hoe je gezond kan eten, terwijl je veel thuis bent.

Thuiswerken of thuis zijn van school, het brengt heel wat veranderingen met zich mee. Voor velen van ons is het dagelijkse ritme verstoord. En de lege schappen chips, chocolade, koekjes, snoep en andere snacks doen mij vermoeden dat er in veel huishoudens nu veel verleidingen aanwezig zijn. Hoe helpen wij onze cliënten hiermee om te gaan?  

Ritme
Een vraag die wij afgelopen week extra vaak hebben gesteld aan onze cliënten is hoe het gaat met hun dagritme en of er veranderingen zijn in het eetritme. Als je later opstaat dan normaal, dan loopt vaak het eetritme in de soep en wordt er bijvoorbeeld een maaltijd overgeslagen. Dit geeft later op de dag toch meer risico op trek en daarmee het makkelijker kiezen van ongezonde producten, die snel voorhanden zijn. Als je eenmaal al trek hebt, dan is het kiezen voor een gezonde snack echt een stuk moeilijker. Zorg dus voor een normaal dagritme, zoals wanneer je naar school of werk zou gaan en houd ongeveer dezelfde eetmomenten aan. Op deze manier voorkom je trek en kan je jouw voedingspatroon gezond houden.

 

Emoties
Daarnaast vragen we ook of er andere of meer tussendoortjes dan normaal gegeten worden. Emoties als onrust, stress, verdriet en verveling, zijn voor een grote groep een aanleiding om meer te eten dan normaal en vaak is er dan een keuze voor ongezonde dingen. Heb je meer snacks dan normaal in huis, dan is de drempel ook lager om hier daadwerkelijk aan toe te geven. Eten om je emoties te verdoven helpt echter niet of maar voor korte duur. We maken dan ook samen met onze cliënten die dat nodig hebben een plan om hiermee om te gaan. Zoals een lijst van dingen om te doen ter afleiding van het willen eten.

We zien ook vaak dat als mensen thuis zijn dat de verleiding om vaker wat te eten ook groter is. Het is makkelijker voorradig, je hebt geen afgepaste hoeveelheden, zoals meegenomen wordt naar school of werk. En het eten is wellicht ook beter zichtbaar dan op kantoor, bijvoorbeeld de koektrommel op tafel, een open zak chips op de aanrecht, ook dat maakt de verleiding groter. 

 

Gezond eten
We adviseren onze cliënten dan ook: Eet je (drie) maaltijden en eventuele tussendoortjes rond de normale tijd, zoals je dat gewend was. Kies met name voor producten die lang vullen, zoals volkoren producten, minimaal 250 gram groenten en 2 stuks fruit en een handje ongezouten noten. Koop niet meer of andere snacks dan je normaal in huis hebt. Emoties worden maar tijdelijk anders ervaren met eten, bedenk een andere manier om hiermee om te gaan. En misschien nog wel de belangrijkste, houd je normale dagritme aan, dan gaat het eetritme hier makkelijk in mee.

 

 



Meer berichten