De diëtist zet een tandje bij

maandag 5 maart 2018

‘Graag jouw voedingsadvies bij cariës bij een jongetje van vier jaar oud.’ Ik krijg een verwijzing van de kindertandarts onder mijn neus geschoven voor een kindje van vier jaar. Hij had vandaag niet zo veel zin in het zoveelste bezoekje aan de tandarts om zijn gaatjes te laten vullen. Ik hoor je denken: ‘Een diëtist bij een tandarts?’ Jawel, die twee hebben meer met elkaar gemeen dan je zou denken.

Bezorgd

Seppe van vier jaar komt samen met zijn moeder tegenover mij zitten. Hij is al lang op zijn gemak en intussen helemaal één met zijn kleurplaat. Alles beter dan een fel licht in je ogen met daarboven een man met zo’n wit kapje voor zijn mond en met die enge tangetjes in zijn hand. Moeder komt wat bezorgd en gefrustreerd over: ‘ik weet niet wat ik fout doe! Ik geef Seppe fruit en hij krijgt zelden een snoepje, dat is gezond toch? Ook poetst ik twee keer per dag zijn tandjes.’

Fruit

Wat blijkt? Seppe krijgt vier keer per dag een portie fruit: bij zijn ontbijt, twee keer tussendoor en ’s avonds na de maaltijd. Ook is het nog weleens zo dat wanneer Seppe niet direct een hele appel op krijgt, hij het een halfuurtje later nog een keer krijgt aangeboden. Fruit bevat vezels, vitamines en mineralen en is een goed tussendoortje, maar ook fruit bevat suiker. Dat betekent dat je per dag ook teveel suiker in de vorm van fruit kunt geven aan je kleine. Bovendien kan teveel suiker tussen de maaltijden in, zorgen voor meer risico’s op gaatjes. We besluiten om één portie fruit bij het ontbijt te geven en één portie tussendoor.

Drinkyoghurt

Bij de twee porties fruit tussendoor krijgt Seppe ook een glas drinkyoghurt. We bekijken samen het etiket en moeder schrikt van de hoeveelheid suikers. ‘Pfoe, ik wist niet dat drinkyoghurt bijna even veel suiker als frisdrank bevat!’ Moeder weet dat een zuivelproduct, zoals bijvoorbeeld melk of yoghurt, belangrijk is om voldoende calcium binnen te krijgen voor onder andere sterke tanden en botten. Seppe houdt niet van ‘normale’ melk. We gaan op zoek naar een drinkyoghurt met de helft minder suiker dan wat hij nu krijgt. Deze krijgt hij ’s middags bij de broodmaaltijd en als toetje krijgt hij een bakje yoghurt.

Vezels

Seppe eet bij het ontbijt een beschuitje en ’s middags een volkorenboterham. Volkorenbrood is een goede keuze. Hierin zitten in vergelijking met witbrood, naast meer vitamines en mineralen, ook meer vezels. Vezels bevorderen de kauwfunctie en de aanmaak van speeksel en daardoor wordt de kans op gaatjes minder. Ik vertel moeder dat er volkorenbeschuiten bestaan, net zoals dat er wit- en volkorenbrood bestaat. Moeder had geen idee en is blij met de tip. Tussendoor kan Seppe bij trek nog een extra boterham, cracker of beschuitje eten om zo voldoende vezels binnen te krijgen.

Alarm

Ook met tandproblemen weet de diëtist raadt. Een goede samenwerking tussen tandarts en diëtist is belangrijk voor een goede mondgezondheid. Gaat er de volgende keer bij jou een alarmbelletje af als de mondgezondheid van jou(w) (kind) niet goed is? Mogelijk kan de diëtist iets voor jou betekenen! Een diëtist is vrij toegankelijk voor advies, een verwijsbrief van de huis- en of tandarts is vaak niet nodig.

Deze blog is geschreven door onze oud-collega Marrit Buteijn en eerder geplaatst op www.dieetditdieetdat.nl



Meer berichten