Kieskeurige eter? Gratis e-book!

Met tips om van jouw kind (2 tot en met 10 jaar) een goede eter te maken.


Download
e-book »

De diëtistenpraktijk op 1,5 meter? Nog veel vragen te beantwoorden

maandag 27 april 2020

28 april voelde, tot dinsdag (21 april), voor mij als de dag van je uitgerekende datum, wanneer je een kind verwacht. Je weet wel dat heel weinig kinderen op die datum geboren worden, maar toch heb je wel grote verwachtingen voor die dag en is dat de dag waar je naartoe werkt.

Afgelopen dinsdag werd ook weer duidelijk dat je in deze coronacrisis niet te veel kan richten op een bepaalde datum. En natuurlijk wist ik wel dat we op 28 april niet weer allemaal vrolijk en vrij onze gang konden gaan, maar je hoopt wel dat je bedrijf weer ‘normaal’ verder kan gaan na die dag. Duidelijk dat ook hier, zoals bij twee van mijn bevallingen, de verwachtingen bijgesteld moeten worden.

Weer aan de slag

De spreekuren lopen redelijk door, niet iedereen wil een telefonisch of beeldbel consult, maar veel mensen zien wel het belang van begeleiding in. Sommigen bellen nu toch voor een tussentijds consult nu de maatregelen langer duren. De instroom van nieuwe klanten is echter minimaal en dat maakt onze agenda een stuk leger. Maar er is volop begrip voor de huidige manier van werken.  

Natuurlijk missen we het om op de locaties aanwezig te zijn. We willen zo snel mogelijk weer aan de slag. Feit blijft dat ook wij de zorg niet willen overbelasten en onze kwetsbare klanten, onszelf en onze gezinnen willen beschermen.

We zijn ook al aan het nadenken over wat de 1,5 meter samenleving voor onze praktijkvoering gaat betekenen. Dit issue staat nu boven aan onze lijst.

Waar te beginnen
Veel ideeën spoken door mijn hoofd. Hoe kunnen we de kamers inrichten? Wat met de inrichting van de wachtkamers, allemaal verschillend op elke locatie en niet allemaal even groot. Hoe zullen onze spreekuren eruit komen te zien? Wat doen we met de kwetsbare doelgroep? Hoeveel mensen kunnen er in één kamer en kan de stagiaire daar nog bij? Hebben we extra materialen nodig?
Een heleboel om over na te denken. De beroepsvereniging denkt daarin met ons mee, maar ik wil alvast een plan te maken voor onze specifieke situatie en dan kunnen we het straks naast elkaar leggen.

Spreekkamer
Zoals in de winkels kunnen we onszelf en onze klanten beschermen met plexiglas schermen. Ik heb al gekeken welke oplossingen er zijn. Maar met een scherm voor negen locaties wordt dat erg kostbaar. Overleggen met de locaties staat nu in mijn agenda. Elke medewerker laten slepen met zo’n ding, zou dat ook een oplossing zijn?
De tafel kan eventueel in een andere positie geplaatst worden. Of we kunnen werken met tape op de vloer om zo 1,5 meter afstand te houden.
Wat is de beste plaats voor de weegschaal? Voordeel is dat op onze hoofdlocatie een weegschaal hebben waarvan we de lichaamsanalyse af kunnen lezen op de computer. Op de andere locaties zullen we de klanten zelf het gewicht laten opnoemen.
Lengte meten wordt een ander verhaal. Dat doen we met name bij kinderen zal de ouder nu moeten doen met uitleg van ons.

Wat moeten we desinfecteren en hoeveel tijd kost dat?
Moeten we nog ander beschermingsmateriaal aanschaffen, zoals handschoenen, mondkapjes, desinfectiesprays, handgels enz.? Allemaal vragen die nog openstaan.

Wachtkamer
De wachtkamer wordt vaak gedeeld met meerdere disciplines. Hoe gaan we dat oplossen in onze spreekuurschema’s en in ruimte? Daarover moet overlegd worden en per locatie bekeken.  
Je wil ook zo min mogelijk mensen in de wachtkamer, dus dat betekent klanten informeren over alleen komen. Kinderen alleen met één ouder. Broertjes en zusjes blijven thuis.
Ergens las ik dat zelfs de tijdschriften weggehaald zullen moeten worden. Het wordt een kale boel.

Inrichting spreekuren
Wij zijn gewend zo’n drie tot vier uur aaneengesloten spreekuur te draaien. Kan dit nog? Is het een optie dat mensen elkaar tegenkomen op de gang, in de wachtruimte, bij de deur naar buiten?
De kwetsbare doelgroepen wil je voorlopig liever niet op het spreekuur, maar kan je dat zomaar bepalen voor hen? Wat als zij geen risico zien en gewoon willen komen. Wie is dan aansprakelijk?
Wellicht moeten we onze live consulten gaan afwisselen met beeldbel/telefonische consulten en hebben we even kort tijd nodig om weer alles te desinfecteren voor de volgende live klant.

Financieel gezien willen we alles efficiënt inrichten, want minder klanten kunnen begeleiden betekent ook minder omzet, bij wel een verhoging van kosten door alle maatregelen die genomen moeten worden.

We leren het wel
Ik zal blij zijn als we weer aan de slag kunnen met persoonlijke contacten, maar daarvoor zijn we nog wel even druk met bedenken hoe dat kan en het mogelijk maken. De tijd zal leren hoe ons vak eruit zal zien de rest van het jaar. Ik heb er alle vertrouwen in dat we de kwaliteit kunnen blijven leveren die we gewend zijn en lekker aan het werk kunnen blijven!

En die bevalling? Dat blijft voorlopig afwachten, maar als het kind er is, dan leer je er snel mee omgaan.

 



Meer berichten