Einde van een week GOK

woendag 31 januari 2018

 

Dag 4 vrijdag 26 januari 2018:

Opnieuw de dag begonnen met Griekse yoghurt en notenmuesli. Vervolgens ben ik erg actief bezig geweest. Ik heb 3 uur schoongemaakt; stofzuigen, stoffen, dweilen en zelfs de ramen gezeemd. Ik was om 13.00 uur pas klaar en had erge trek. Niet gek, na zo druk in de weer te zijn geweest. Ik had (kant-en-klare) koolhydraatarme crackers en brood liggen. Ik ging eerst voor de Scandinavian crackers, maar dit beviel mij helemaal niet! Ik vond het echt niet lekker. Het was erg droog en taai. Maar smaken verschillen, dus proberen kan altijd. Gelukkig had ik ook koolhydraatarm brood liggen. Dit vond ik wel te doen. Het smaakte prima met wat plakjes brie erop. Rond een uur of 6 kreeg ik trek en begon ik mijn koolhydraatuurtje met een klein schaaltje volle yoghurt met blauwe bessen. Vervolgens at ik een klein beetje pasta met een heerlijke champignonsaus die met name bestond uit; kastanjechampignons, oesterzwammen, crème fraîche, kaas en kruiden. Heerlijk!

Dag 5 zaterdag 27 januari 2018:

Ik begon de ochtend met roerei en een schaaltje komkommer. Ik eet eigenlijk nooit ei bij mijn ontbijt, omdat ik niet van gebakken dingen hou in de ochtend. Maar ik moest er toch aan geloven. Met een koolhydraatarme maaltijd is het makkelijk om te kiezen voor ei. Het is simpel en het vult goed. Dus zeker een aanrader. Ik ging ’s middags de stad in. Normaal zou ik dan wat gaan lunchen in de stad. Maar het leek mij onmogelijk om ergens wat te vinden wat koolhydraatarm en vegetarisch is. Ik had twee opties; óf ik kon mijn koolhydraatuurtje ’s middags inplannen óf ik kon niet buiten de deur gaan lunchen. Ik besloot om toch maar thuis een lunch te eten. Ik at koolhydraat-arm brood met brie en ik had er wat rauwkost bij gemaakt. Ik ging op de fiets naar de stad. Dit is ongeveer 20 minuten fietsen. Dus ik had mijn beweging voor de dag weer binnen. ’s Avonds at ik opnieuw salade. Ik had in de middag ook al rauwkost op. Voor mij geen probleem, want ik ben dol op salade. Vooral als er lekker wat kaas, noten en ei doorheen zitten. Dit had ik dan ook gedaan. Ik at daarbij 3 rösti rondjes en een vegetarische burger. In de burger zaten wel veel koolhydraten, daarom heb ik mijn portie zetmeel (rösti rondjes) bij de warme maaltijd klein gehouden. Ik had deze avond trouwens ook mijn fruit binnen, er zat appel door mijn salade. Ik ben in deze GOK week weleens fruit vergeten te eten en probeerde hier de laatste dagen extra op te letten. Best gek, want ik ben dol op fruit. Toch kon ik goed zonder en voor een week is dat op zich ook geen groot probleem. Maar ik vond het belangrijk om hier beter op te letten. Stel dat ik het langer zou volgen, zou het namelijk wel belangrijk zijn.

Dag 6 zondag 28 januari 2018:

Zondagochtend, mijn vriend zat heerlijk te genieten van een croissant met roerei. Helaas waren de croissantjes voor mij geen optie, maar ik kon genieten van wat roerei met kaas. Een prima zondagsontbijtje. Ik had een relax dagje en keek wat series op Netflix. Daardoor vergat ik bijna te lunchen en at mijn lunch pas laat in de middag. Ik at opnieuw koolhydraatarm brood, want ja, het was immers de laatste dag van GOK voor mij en de boterhammen moesten toch op. ’s Avonds at ik bij mijn schoonouders en kreeg ik pasta, met courgetti, paksoi en saus gemaakt van room, limoen en wat vegetarische stukjes. En hiermee was een einde gekomen aan mijn GOK-week.

Mijn conclusie en tips:

-          Het is even wennen, maar GOK is goed te doen!  

-          Zoals al eerder besproken is een goede voorbereiding, door middel van een boodschappenlijstje, recepten en een dagplanning maken, belangrijk.

-          Maak of koop koolhydraatarm brood, crackers en/of notenmuesli. Dit kan je een tijdje bewaren of invriezen. Dit vond ik zelf erg handig. Als ik dan een keer geen tijd of zin had om iets te maken, kon ik hier iets van pakken.

-          Ik vind het zelf het makkelijkst om het koolhydraatuurtje in de avond te doen. Zo kan je met de pot mee eten. En zo is het ook geen probleem als je bij iemand mee eten.

-          Ik ben sowieso erg blij dat dit voedingspatroon een koolhydraatuurtje heeft. Mocht je dan een keer onverwacht gaan lunchen, uiteten gaan of bij iemand gaan eten kun je altijd, met wat kleine aanpassingen, mee eten.

 

Door GOK zelf een keer te ervaren kan ik mensen beter begeleiden hierin. Heb je na het lezen van deze blog ook interesse om Grip op Koolhydraten te volgen?

Maak een afspraak en wie weet zien we elkaar!

 



Meer berichten