Kieskeurige eter? Gratis e-book!

Met tips om van jouw kind (2 tot en met 10 jaar) een goede eter te maken.


Download
e-book »

Hoe fit te blijven tijdens de Coronacrisis?

maandag 30 maart 2020

We lopen van slaapkamer naar de ontbijttafel en door naar de laptop. We werken thuis, dus stappen niet op de fiets, of lopen naar het openbaar vervoer en zelfs niet eens die paar stappen naar de auto. De lunchwandeling hebben we ook laten schieten, nu er geen collega’s zijn om mee een rondje te lopen. En naar het overleg op de 5e  met de trap, tsja, dat hoeft ook even niet. De kinderen hoeven ook niet meer naar en van school, BSO en sportlessen.

De meesten van ons bewegen op deze manier dus heel veel minder.

Veel minder beweging
Als ik er over nadenk, dan bewegen we op dit moment echt veel minder dan op een normale dag. Al die kleine stukjes, ongemerkt zijn dat heel wat meters. Als ik naar mezelf kijk, dan stap ik minder dagen op de fiets naar mijn kantoor. Breng de kinderen niet naar school of haal ze lopend op. Hoef ik niet op de fiets naar hockeytraining of wedstrijd. Loop ik mijn vaste rondje van een half uur drie keer per week, nadat ik de kinderen naar school gebracht heb niet. Mijn padel, één keer per week, gaat niet door. Op kantoor, zit ik (beeld)bellend achter mijn bureau in plaats van dat ik mijn cliënten ophaal vanuit de wachtkamer. Ik fiets niet op en neer naar een andere locatie of workshop. Het scheelt me zeker 5000 stappen of meer per dag.

Tips voor buiten
Ik merk dit niet alleen bij mezelf. Ook onze cliënten komen deze problemen tegen. Sportscholen zijn dicht, ze werken thuis, waar ook vaak de kinderen zijn. Hoe zorg je dan dat je voldoende beweegt?

Het voordeel is dat we nog naar buiten kunnen, wel met 1,5 meter afstand. Dus dat betekent creatief zijn in wat je kan doen. Eerder deze week maakten we een post voor Instagram, waarin we nog adviseerden een wandeling op het strand te maken. Intussen heeft het nieuws ons al ingehaald en wordt dat afgeraden, met het mooie weer trekken veel mensen erop uit. Maar wat dan?

Er zijn veel mogelijkheden, wandeling door de wijk, rondje park of naar een rustig bos. Kies in ieder geval een rustig moment om naar buiten te gaan, bijvoorbeeld vroeg in de ochtend, rond 18 uur of in de avond. Ik ga hardlopen ’s avonds. Voorheen kwam ik dan juist veel hardlopers tegen, nu wandelaars. Zoek dus de rustige uren uit voor de normaal drukkere plekken en zoek rustige plekken op als het ergens te druk is.

Tips voor binnen
Als je helemaal binnen wil of moet blijven, ook dan is het belangrijk om wat aan de conditie te doen. Er zijn veel mogelijkheden, zoals gratis sportfilmpjes via YouTube. Leuk is Just dance en ook zijn er veel filmpjes met oefeningen. Heb je nog een fitnessapparaat op zolder staan, haal deze dan tevoorschijn. Zet Nederland in beweging aan en doen mee. Ook extra schoonmaken en opruimen is goed voor de conditie en geeft een goed gevoel.

Meer voordelen
Bewegen is goed is voor het lijf en het behouden van spierkracht. Maar ook goed voor de stoelgang en last but not least voor behoud van je mentale gezondheid.
En dat kunnen we zeker in deze tijd wel gebruiken.

 



Meer berichten