Koolhydraatbeperkt: een voorbeeld uit de praktijk

maandag 7 mei 2018

Ik heb van alles geprobeerd, maar toch lukt het mij niet om af te vallen. Wat nu?

Mevrouw Elzen is door de huisarts doorverwezen. Onlangs heeft zij haar bloed laten controleren. Hier kwam uit dat haar bloedsuiker wat verhoogd was. Hier schrok mevrouw erg van. Mevrouw is al jaren te zwaar en heeft meerdere diëten geprobeerd. Alles hielp tijdelijk. De kilo’s vlogen eraf maar vervolgens zaten ze er net zo hard weer bij (of zelfs nog meer!). De moed is haar in de schoenen gezakt. Zij vertelt mij dat ze al van alles heeft gedaan om af te vallen, maar dat het tot op heden niet gelukt is. Wat nu?

Wat heeft zij al geprobeerd?
Mevrouw heeft een jaar geleden een shake-dieet gevolgd. Dit hield in dat zij drie keer per dag een shake-maaltijd mocht. Daarnaast mocht zij alleen groenten eten. De kilo’s vlogen eraf. Maar na een maand kwamen de shakes haar neus uit en viel zij weer terug in haar oude eetgewoonten. Haar gewicht ging weer omhoog en zij was weer terug bij af.

Hoe ziet haar voedingspatroon er op dit moment uit?
Op dit moment eet zij ’s ochtends meestal 3 volkoren boterhamen met halvarine, 30+ kaas en jam. Zij drinkt hierbij een kopje thee waar zij een half schepje suiker in doet. ’s Middags vergeet zij vaak te eten. Zij eet rond 14.00 uur wel vaak een appel. Om 16.00 uur gaat het mis. Zij krijgt dan een erge zoet behoefte. Wanneer er snoep of chocolade in huis is, kan ze hier niet van afblijven. Ze geeft aan bij de warme maaltijd niet zoveel te eten. Na het eten kijkt zij meestal met haar man televisie. Haar man trekt dan regelmatig een zak chips open en ze kan het niet laten om hier ook wat van te pakken.

Beweging
Mevrouw geeft aan voldoende te bewegen op haar werk. Zij werkt namelijk in de zorg en is heel de dag in de weer. Zij werkt 4 dagen per week. Na het werk is zij meestal moe en heeft zij weinig energie.

Advies
Ik vertel mevrouw over het koolhydraatbeperkt voedingspatroon volgens de methode van Grip op Koolhydraten. Ze wil dit zeker proberen. Ik leg haar uit waar koolhydraten in zitten en hoe het voedingspatroon eruit ziet. Daarnaast stuur ik haar een weekmenu toe dat zij kan gebruiken als voorbeeld en ter inspiratie. Ik adviseer haar om eerst goed de informatie door te lezen, een boodschappenlijstje te maken en om de juiste producten in huis te halen. Daarna kan zij aan de slag gaan.

Verloop
Na twee weken mail ik mevrouw om na te gaan hoe het gaat. Zij laat weten dat ze goed van start is gegaan. Ze heeft het boek Grip op Koolhydraten aangeschaft (van Yvonne Lemmers). Daarnaast is ze lid geworden van de Facebookgroep Grip op Koolhydraten, waar zij veel inspiratie vandaan haalt. Ze heeft al verschillende recepten uit het boek geprobeerd. De meeste dingen bevallen haar goed.

Tweede consult
Mevrouw komt na 4 weken terug op het spreekuur. Ze vindt het erg spannend, want zij heeft nog niet op de weegschaal gekeken. Wanneer zij op de weegschaal gaat staan ziet ze dat er 4 kg af is. Daarnaast blijkt uit de lichaamsmeting dat zij goed afvalt in vetmassa en ook wat aangekomen is in spiermassa. Een heel goed resultaat. Mevrouw geeft aan dat het erg goed gaat. Zij heeft helemaal geen trek meer in zoete dingen. Ook vindt zij het niet lastig om vol te houden. Ze vindt de Griekse yoghurt met nootjes een stuk lekkerder dan haar 3 boterhammen met kaas die zij voorheen nam. Ook voelt zij zich een stuk energierijker en gaat op haar vrije dagen regelmatig een stuk wandelen.

Binnenkort moet zij weer langs de huisarts om haar bloedsuiker opnieuw te laten controleren. Een koolhydraatarm voedingspatroon heeft goede effecten op de bloedsuiker.

Mevrouw gaat door met het koolhydraatbeperkt voedingspatroon totdat zij haar streefgewicht heeft bereikt. Dan gaat zij over op fase 2 van Grip Op Koolhydraten (GOK).

Wat nu?
Mocht je jezelf herkennen in dit verhaal? Of heb je interesse gekregen in een voedingspatroon volgens de methode van Grip op Koolhydraten? Maak dan een afspraak op het spreekuur. Liesbeth en Sarah zijn beiden GOK-diëtisten.

 

 



Meer berichten