Thema van de maand: feestdagen

donderdag 29 november 2018

De zomer is nog maar net voorbij en de winkels hebben al pepernoten en andere sinterklaassnoepgoed in de winkels liggen. Allemaal erg lekker en maar voor een korte periode van het jaar verkrijgbaar. Al lijkt deze periode steeds langer te worden!

Wanneer je bezig bent om af te vallen of om op gewicht te blijven, kan dit een lastige periode zijn.

Daarom een aantal tips:

  •  De meest simpele tip is; haal zo min mogelijk sinterklaassnoepgoed in huis. Als het niet in huis is kunnen we er ook niet van eten. Maak een boodschappenlijstje voordat je boodschappen gaat doen en ga vooral niet met een lege maag de supermarkt in.
  •  Bepaal van tevoren wanneer je wel wat lekkers gaat eten. Ga je dit helemaal niet doen? Of geniet je van een klein beetje?
  •  Mandarijntjes, schuimpjes en taaitaaipoppen horen ook bij sinterklaas. Dit bevat minder calorieën dan een chocoladeletter of de kruid- en pepernoten.
     

Hieronder een lijstje van de hoeveelheid calorieën in het verschillende snoepgoed. Met name de chocoladekruidnoten, banketstaaf en chocoladeletter bevatten veel kcal, maar ook verzadigd vet.

Lekkernijen:

Kcal

Taaitaai-pop (klein, 7 gram)

25

Speculaasje (klein, 7 gram)

33

Pepernoten (3 stuks, 9 gram)

25

Banketstaaf (1 stuk, 25 gram)

113

Schuimpje (1 stuk, 4 gram)

10

Chocoladeletter (1 hele, grote 135 gram)

730

Een voorbeeld hoe je het aan kan pakken:
Neem in de periode dat de sint in het land is alleen de minder calorierijke snacks, zoals het mandarijntje, de taaitaaipop of wat schuimpjes. Doe dit niet dagelijks; maar alleen op een vrije middag of in het weekend (het mandarijntje mag natuurlijk wel dagelijks!). Kies alleen op 5 december, of de dag dat jullie sinterklaas vieren, voor een stukje banketstaaf, chocoladeletter of de kruidnoten.

Zo kun je er toch van genieten, maar met mate!

Wij wensen jullie heel veel plezier op pakjesavond!



Meer berichten