Thema van de maand: Goede voornemens

donderdag 3 januari 2019

Goede voornemens voor het nieuwe jaar, heb jij ze?

Acht op de tien Nederlands heeft goede voornemens. Vaak staat op nummer 1: afvallen en meer bewegen. Om die reden staat deze maand bij ons in het teken van gezonde voeding en tips om gewicht te verliezen.

Goede voornemens maken is één ding, maar je wil iets anders aanpakken, dus zorg ervoor dag je dit goed doet en ze kan bestendigen. Dus hoe vallen we op een gezonde manier af? Of hoe kunnen we onze leefstijl daadwerkelijk gezonder maken?
 

Een aantal tips voor de goede voornemens:

  • Denk in kleine stapjes. Maak korte en lange termijn doelen. Dit werkt vaak het beste om het ook op de lange termijn vol te houden. Bedenk wat je op de lange termijn wil bereiken. Bijvoorbeeld 25 kg afvallen (je lange termijn doel). Maar bedenk ook korte, reeële termijn doelen, zoals: in januari (in 4 weken tijd) 2-4 kg afvallen.  
  • Maak haalbare doelen. Heb je als doel bedacht om iedere dag te gaan sporten? Maar weet je van tevoren al dat dit niet haalbaar is vanwege een drukke baan of opleiding. Dan is het gevaar dat het doel niet lukt en je het helemaal laat vallen. Bedenk iets wat haalbaar is, ook al is het dan wat minder dan dat je zou willen. Zo stel je jezelf niet teleur. En is het makkelijker ze vol te houden.
  • Leg doelen vast. Schrijf ze op en hang ze op een plek waar je ze kunt zien.Of maak er een mooi schrift voor.
  • Maak duidelijke doelen voor jezelf. ‘Minder eten en meer bewegen’ is nogal vaag. Hoe wil je dit specifiek aanpakken? Bijvoorbeeld  2x per week naar de sportschool en 1x per week een wandeling van 45minuten.Of ik snoep alleen nog in het weekend.  

Voldoen jouw goede voornemens niet volgens bovenstaande tips. Stel ze dan bij!

Heb je hulp nodig bij het opstellen van je doelen/goede voornemens? Of wil je een stok achter de deur om het waar te maken en vol te houden? Maak dan een afspraak op het spreekuur bij een van onze diëtisten. Wij helpen je graag op weg naar je nieuwe jij!



Meer berichten