Thema van de maand: koolhydraatbeperkt dieet

donderdag 3 mei 2018

Lukt het jou ook niet om af te vallen met een gezond voedingspatroon? Heb je vaak trek in zoet, ook vlak na het eten?  Wellicht is een koolhydraatarm dieet dan wat voor jou.

Binnen onze praktijk werken wij met de methode Grip op Koolhydraten. Deze maand vertellen we je er meer over. Volg ons ook op Facebook voor extra berichten en recepten.

Wat is Grip op Koolhydraten (GOK)?

Grip op koolhydraten is een koolhydraatbeperkt voedingspatroon. Dit voedingspatroon is geschikt voor mensen met overgewicht, slaapapneu, diabetes en vrouwen met PCOS.

Het is zeer geschikt voor mensen die al van alles hebben geprobeerd om af te vallen, maar niks werkt. Het koolhydraatarm eten werkt goed om kilo’s te verliezen. Wanneer je minder koolhydraten eet, verloopt de vetafbraak een stuk beter en zal je gewicht verliezen. 

Hoe ziet dit voedingspatroon er uit?

De naam zegt het al. Een koolhydraatbeperkt voedingspatroon is laag in koolhydraten. Koolhydraten vind je in brood, ontbijtgranen, aardappelen, pasta en rijst. Ook zitten er koolhydraten in fruit en peulvruchten. Tevens bevat zuivel een kleine hoeveelheid aan koolhydraten.

Het betekent niet dat je helemaal geen koolhydraten meer mag eten. Het is immers een koolhydraatbeperkt voedingspatroon. Het voedingspatroon bestaat uit twee koolhydraatarme maaltijden en een koolhydraatuurtje. In het koolhydraatuurtje kun je wel een kleine hoeveelheid aan koolhydraten eten. Daarnaast bevat je voeding meer eiwitten, waardoor je toch een vol gevoel houdt.

Meer weten?

Wil je precies weten hoe GOK werkt en wat je kunt eten? Maak dan een afspraak op het spreekuur. Wij, Liesbeth en Sarah, zijn beiden GOK-diëtisten en kunnen je begeleiden bij het GOK-en.

 



Meer berichten