Thema van de maand: veganistisch eten

vrijdag 5 april 2019

Charlotte, onze diëtist in opleiding, schreef voor ons onderstaand blog over haar maand veganistisch eten en haar ervaringen.

Verschillende eetgewoonten
Sinds ik begonnen ben met de studie Voeding en Diëtetiek heb ik het altijd leuk gevonden om verschillende soorten eetgewoonten/diëten uit te proberen. Zo kwam ik ook op het idee om eens een keer voor een maand veganistisch te gaan eten. In mijn achterhoofd knaagde altijd het idee dat dit onmogelijk zou zijn, dat ik alles wat ik lekker vind zou moeten laten staan. Maar niets is minder waar, het viel reuze mee.

Veganistisch eten?
Maar wat is nou precies veganistisch eten? Als je veganistisch gaat eten laat je alle producten die van dierlijke afkomst zijn staan. Zo eet je dus geen vlees, vis en schelpdieren. Maar ook geen eieren, melk en melkproducten, honing, noem maar op. Daarin is honing nog een twijfelgeval want de een die veganistisch eet, eet wel honing en de ander is daar strenger in en eet geen honing. Ik dacht als ik het ga doen, wil ik het wel op de strenge manier doen en ga dus ook de honing weglaten.

Zonder oordeel?
Maar waarom wilde ik nou precies veganistisch gaan eten als ik er eigenlijk heel erg tegen op zag? Op de een of andere manier vond ik dat ik dit eerst geprobeerd moest hebben voor ik er over mocht oordelen. Ik kan wel denken dat het moeilijk is, maar als ik er geen ervaring mee heb kan ik daar eigenlijk niet over oordelen. Daarnaast wilde ik op dit gebied mijn productkennis verbreden zodat ik deze kan toepassen in mijn vakgebied. Maar buiten het feit dat ik mijn kennis wilde verbreden, had ik ook het idee dat het voor de gezondheid ook niet slecht zou zijn om een keer even geen dierlijke producten te eten.

Vegan oreo's ;)
Achteraf gezien is het veganistisch eten voor een maand, mij heel erg meegevallen. Het was goed vol te houden, want gedurende de periode leer je steeds meer variatie in producten kennen. Zo ontdekte ik dat oreo’s vegan zijn. Natuurlijk zijn dat niet de producten waarvan je wil weten dat ze vegan zijn want daardoor ben ik juist weer meer gaan snoepen. Het boodschappen doen duurde vooral in het begin erg lang omdat ik van veel producten de etiketten moest controleren of er niet toch ergens bijvoorbeeld wei-eiwitpoeder in verstopt zat. Ik ontdekte dat er in producten waarvan je het niet verwacht toch dierlijke ingrediënten in zaten. Zoals de Lays paprika chips, hier wordt melk in verwerkt. Maar in de paprika chips van Croky zat dan weer geen melk. Waarom kan Lays die melk dan niet ook gewoon weglaten vraag je je dan af.

Vitamines en mineralen
Door het veganistische eten voor een maand ben ik niet alleen op die manier gaan koken, maar kon ik het ook niet laten om veganistisch te gaan bakken. Ik heb ontdekt dat veganistische appeltaart minstens net zo lekker is als een appeltaart gemaakt met eieren en roomboter. Ook heb ik vegan roze koeken gebakken, hoe ze er uit zagen hebben we het maar niet over, maar de smaak was heerlijk!

Wat ik ervan geleerd heb is dat veganistisch eten niet zo moeilijk is als ik had verwacht. Daarnaast merkte ik wel dat ik het fijn vond om me goed voor te bereiden als ik boodschappen ging doen, zodat ik niet nog uren in de winkel hoefde na te denken over wat ik wilde gaan koken. En heb ik die maand elke dag een veganistische multivitaminen gebruikt om de vitamines en mineralen die wegvielen aan te vullen.

Wil je meer informatie over een veganistisch voedingspatroon, of begeleiding bij het starten? Maak dan een afspraak op het spreekuur bij een van onze diëtisten.



Meer berichten