Thema van de maand: Vitaminen, Vitamine C

dinsdag 13 november 2018

Vaak denken we bij vitamine C aan de vitamine voor onze weerstand. Maar vitamine C doet nog meer:

  •  Vitamine C is een antioxidant. Dat betekend dat het schade voorkomt aan cellen en weefsel en daarmee mogelijk ziektes als kanker en hart- en vaatziekten kan voorkomen.
  •  Vitamine C zorgt voor een betere ijzer opname. Hoe? Als we ijzer uit plantaardige bronnen binnen krijgen wordt dit beter opgenomen als we dit in combinatie met een product met vitamine C eten. Zo zit in volkorenbrood bijvoorbeeld ijzer. Als we dit in combinatie met een tomaat of een sinaasappel eten, wordt de ijzer uit het brood beter opgenomen.
  • Bij een tekort aan vitamine C genezen wonden minder snel. Ook kun je langer last houden van een tandvleesontsteking. 

Vitamine C zit in groenten en fruit. Producten met meer vitamine C zijn koolsoorten, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien.

Vitamine C kan verloren gaan doordat het oplosbaar is in water en gevoelig is voor verhitting en zonlicht. Een aantal tips bij het bereiden van groenten en fruit kunnen helpen om meer vitamine C te behouden:

  • Omdat vitamine C verloren gaat bij verhitting en oplosbaar is in water is het goed om je groenten in zo weinig mogelijk water te koken. Ook moet je het niet te lang koken.
  • Zorg voor afwisseling in bereiding. Door rauwe groenten of gestoomde groenten te eten, krijg je meer vitamine C binnen.
  •  Laat gesneden, gepureerde of geperste groenten/fruit niet te lang staan. Er zit minder vitamine C in een glas sinaasappelsap met vruchtvlees (53 mg vit C) dan in een sinaasappel (61 mg vit C). Eet daarom een gewone sinaasappel, ook met het oog op de hoeveelheid suiker in een glas sinaasappelsap.

De aanbeveling voor volwassenen is 75 mg per dag. Met de aanbeveling van 2 stuks fruit per dag en 250 gram groenten, krijgen we meer dan voldoende vitamine C binnen.

Een voorbeeld:

Product

Hoeveelheid vitamine C (in mg)

1 kleine banaan

8

1 kiwi

59

1 mandarijn

24

250 gekookte groenten (5 opscheplepels)

35

3 aardappelen (van 50 gr per stuk)

16

Totaal

142

 

 



Meer berichten