Thema van de maand: zomer en vakantie

maandag 1 juli 2019

Deze maand staat onze facebook en website in het eten van de zomer en de vakantie. De vakantie komt er bijna aan, maar voor de meeste mensen zijn de komende 1-3 weken nog een werk- of schoolweek. En dan blijft altijd de vraag: Wat eten we vandaag? Lees in deze blog hoe Sarah dat doet.

De voordelen van plannen

Het is zondagmorgen en ik zit samen met mijn vriend aan het ontbijt. Hij eet 3 dik belegde tosti’s met kaas en ham en ik werk met smaak een grote bak kwark met fruit weg. Na ons ontbijtje zijn we van plan om de weekboodschappen in huis te halen. Dit is iets wat we standaard op zondag doen. Wat het lastig maakt is, dat we dus op zondag al moeten bedenken wat je de rest van de dagen gaat eten. En dan heb ik het met name over het avondeten.

Gelukkig hebben we sinds kort een oplossing voor dit probleem. We hebben namelijk een standaard weekmenu bedacht. Is dat saai? Nee, want ondanks de regelmaat eten we elke week weer wat anders. Hoe we dat doen?

Het weekmenu

  • Maandag is wrapdag. Maar dan wel elke week met een verschillende vulling, bijvoorbeeld met rauwkost, zuivelspread en kipfilet/vegetarische stukjes of met bonen, champignons (vega)gehakt en kruiden. Soms wisselen we het af met burritos of taco’s. Het blijft dus iedere maandag in dezelfde sfeer.
  • Dinsdag is onze Italiaanse avond. We eten dan pasta, macaroni, spaghetti, lasagne of iets anders uit de Italiaanse keuken. Dit is mijn lievelingsavond!
  • Woensdag eten we standaard gebakken aardappeltjes. Wat we hierbij eten is wisselend. Dit kan qua groenten variëren van gekookte of gewokte groenten (bijvoorbeeld spinazie of spruitjes) tot salade. Ook wisselen we deze dag af met vlees, vis, gebakken ei of een vegetarische burger.
  • Donderdag heb ik avondspreekuur. Meestal maak ik op dinsdag een extra portie Italiaans eten en neem dit mee naar werk. Mijn vriend eet dan bij zijn ouders. Een makkelijke avond dus!
  • Vrijdag eten we Aziatisch. Denk aan: nasi met kip en knapperige paksoi, bami met pittige pindasaus of vegetarische mihoen (dus met cashewnoten in plaats van kip). Graag ook iets smeuïger maken, nasi met kip, veel knapperige paksoi en een pittige pindasaus.
  • Zaterdag is het vers gemaakte soep met broodjes of hapjes.
  • En zondag is heel afwisselend. Vaak probeer ik op deze dag een nieuw recept uit. Als het gerecht bevalt,  krijgt dat misschien wel een vast plekje in ons weekmenu…

Hulp nodig?

Wil jij ook tijd besparen en niet meer worstelen met de vraag “Wat eten we vandaag”? Houdt dan ook een vast weekmenu aan.
Wil je daar hulp bij? Maak dan een afspraak bij een van onze diëtisten op het spreekuur.  



Meer berichten