Thema van de maand: feestdagen, oud en nieuw

vrijdag 28 december 2018

Het laatste feest van 2018 staat voor de deur: Oud-en-Nieuw. Tijd om na te denken over de goede voornemens voor 2019. Maar eerst nog even feest.
Vaak gaat dit gepaard met oliebollen, appelflappen, champagne en wellicht nog andere alcoholische dranken. Allemaal heel lekker, maar ook bevatten ze veel calorieën. En wellicht ga je ook nog gourmetten of staat er een ander uitgebreid diner op de planning?

Wij geven ook voor oud-en-nieuw een aantal tips om zo gezond het nieuwe jaar in te gaan.

Goede bodem

Mocht er geen diner op de planning staan, maar wel een gezellig avondje. Kies dan voor een goed vullende warme maaltijd, laag in vet en calorieën. Bijvoorbeeld een flink bord groenten, met een mager stukje vlees of vis en een kleine hoeveelheid rijst, pasta of aardappelen. Eet daarbij (of vooraf) nog een groentesoep en/of salade en je zult goed vol zitten. Wanneer we met een verzadigd gevoel naar een feestje gaan (of thuis de oudjaarsavond vieren), kunnen we verleidingen makkelijker weerstaan. Zo kun je makkelijker ‘nee’ zeggen tegen al het lekkers dat je wellicht krijgt aangeboden.

Maak een plan

Bedenk van te voren wat je gaat nemen op de avond. Neem je helemaal geen oliebollen of appelflappen? Of hou je het beperk? Spreek met jezelf ook een getal af. Dan is het makkelijker je daaraan te houden. En neem in je plan ook de champagne of andere alcohol mee.

Want weet jij hoeveel calorieën je ongemerkt binnenkrijgt met alcohol? Zie de tabel hieronder om te zien wat er in jouw drankje zit.

Alcoholische drank

Kcal

Champagne (champagne glas, 85 ml)

57

Rode wijn (klein wijnglas, 100 ml)

82

Rode wijn (groot wijnglas, 150 ml)

123

Droge witte wijn (klein wijnglas, 100 ml)

67

Droge witte wijn (groot wijnglas, 150 ml)

100

Bier (flesje, 300 ml)

135

Gin tonic (groot glas, 250 ml)

168

Wodka cola light (50 ml wodka, borrelglas)

122

Je kan dus prima kiezen voor een glas champagne. Zoals je kunt zien zitten hier de minste calorieën in van de alcoholische dranken. Maar ook hiervan moet je niet teveel drinken.

Wellicht ben je helemaal niet van de alcohol. Kies dan bijvoorbeeld voor spa rood of een leuke zelfgemaakte cocktail (zonder alcohol). Ideeën hiervoor kun je op deze site (https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema-s/gezonde-feestdagen/alcoholvrije-cocktails-mocktails-maken.aspx) vinden. Zo voel je je op nieuwjaarsdag een stuk beter! En begin je fris met je goede voornemens.

En nu de typische oud en nieuw lekkernijen. Hoe zit het darmee met de calorieën?

‘Oud-en-nieuw snack’

Kcal

Appelflap (1 stuk, 100 gram)

361

Appelbeignet (1 stuk, 115 gram)

308

Oliebol met krenten/rozijnen (1 stuk, 65 gram)

179

Maak een keuze voor je ‘oud-en-nieuw’ snacks. Lust je zowel oliebollen als appelflappen en appelbeignets. Kies dan vooral voor een oliebol! Je ziet het verschil in calorieën in bovenstaande tabel.

De beste wensen voor 2019!

Wij hopen dat je iets aan onze tips gehad hebt deze maand. Wij wensen iedereen alvast een fijne jaarwisseling en een gezond nieuwjaar!

Heb je goede voornemens gemaakt voor het nieuwe jaar en is een daarvan  gezonder eten of afvallen? Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Maak dan een afspraak bij een van onze diëtisten.

 

 



Meer berichten