Thema van de maand: mineralen, kalium

dinsdag 19 februari 2019

Kalium is (samen met chloride en natrium) betrokken bij het regelen van de vochtbalans en de bloeddruk van het lichaam. Wanneer je een hoge bloeddruk hebt, is het belangrijk om niet te veel zout binnen te krijgen via de voeding. De hoeveelheid kalium in je voeding speelt ook een rol in de bloeddruk. Kalium is de tegenhanger natrium en zorgt dus juist van een lagere bloeddruk. 

Hoeveel heb je nodig?

Als we meer kalium binnenkrijgen dan we nodig hebben, plassen we de overtollige hoeveelheid uit. Wanneer je slechte nieren hebt of plaspillen gebruikt is een grote inname van kalium niet goed. Er zijn zoutmengsels die in plaats van natrium kalium bevatten, zoals Low salt en Jozo bewust. Omdat deze zoutvervangers veel kalium bevatten worden ze afgeraden te gebruiken wanneer iemand nierpatiënt is.

Een teveel aan kalium is dus geen probleem, want dit plas je uit. Een te kort aan kalium komt ook zelden voor. Het kan wel ontstaan na hevig braken, diarree of het gebruik van plaspillen.

Desalniettemin is het voor bijvoorbeeld de bloeddruk belangrijk om voldoende kalium binnen te krijgen. De aanbeveling van kalium voor volwassenen is 3500 mg per dag.

Waar zit het in? 

Kalium komt in veel producten voor, maar zit met name in: groente, fruit, aardappelen, vlees, vis, noten en ook in melkproducten en brood. Omdat het in zoveel producten zit, lukt het bij een gevarieerd voedingspatroon wel om voldoende kalium binnen te krijgen.

Hulp van de diëtist

Mag jij juist niet teveel kalium eten? Maak dan een afspraak bij één van onze diëtisten. Zij kunnen je alles uitleggen over waar kalium inzit en wat je dan wel mag eten. Ze helpen om te zorgen dat jouw voeding lekker en gezond blijft.



Meer berichten